Mostanában nem téma a közéletben az egykulcsos személyijövedelamdó-rendszer, de a választások közeledtével biztos, hogy az lesz, ezért is osztom meg itt a gondolataimat erről. A tudásomat nem, mert nem vagyok közgazdász csak egy gondolkodó ember.

A szocik folymatosan azt kommunikálják, hogy minden költségvetési probléma az egykulcsos SZJA-hoz kötődik és mennyire igazságtalan ez a rendszer. Na vizsgáljuk is meg ezeket az állításokat. Biztos, hogy nagy bevételkiesés az államnak, de önmagában egy adórendszer nem lehet sem jó, sem rossz. Az a lényeg milyen gazdaság-politika társul mellé a kormány részéről. Egy valamit tudok az életről: nincsenek fekete-fehér problémák. Ez sem ilyen. Önmagában az egy-két-három kulcs sem lehet a megoldás. Amint láttuk ezt a szoci kormányzás idején, a kétkulcsos rendszer mellett is csődbe vitték az országot.

Nézzük a másik állítást: igazságos e az egykulcsos rendszer? Példa:
Én keresek bruttó 100 ezer forintot, a szomszédom keres burttó 300 ezret. Én fizetek jelenleg 16 ezer forint adót, ő fizet 48 ezer adót. Jééé ! A kis lúzer háromszor annyit adót fizet mint én, mégis ugyanazt a szar utat, szar egészségügyet kapja mint én, ráadásul a gyerekei ugyanazt a szar oktatást kapják mint az én gyerekeim. Igazságos? Hehe. gondolkodjunk tovább. Ott van az ÁFA. az egyszerűség kedvéért mondjuk mindenre 27% ÁFA jár. Ő a nettő fizetésének még  a 27%-át befizeti a fogyasztása után: az kb még 50 ezer. Én fizetek kb 20 ezret. Összesen  tehát én fizetek 36 ezer adót, ő meg 100 ezret havonta. Igazságos? Szocik szerint nem, mert neki még többet kéne fizetni, az alacsony jövedelműeknek még evesebbet. Hát ha tényleg bruttó 100-at keresnék, még szép, hogy a szocikra szavaznék. Simán elfogadnám ezt a demagóg dumát. Fizzesen a kis barom, ha ennyit keres.

Persze erre mondják: aki sokat keres az meg tudja fizetni a jobb egészségügyet, oktatást stb. De álljon meg a nászmenet. Aki sokat kerese, jóval több adót fizet és még a saját zsebéből vegye meg azokat a külön szolgáltatásokat amikért elvileg az állam felé jóval többet fizet mint egy minimálbéres? Ne mááá gyerekek.

Aztán a szocik visszahoznák az adójóváírást. Miről is szólt az? Aki keveset keresett lényegében nem fizetett adót. Régen volt már Széchenyi amikor közteherviselést hirdetett. Annak nem az volt a lényege, hogy egy kiválasztott csoport ne fizessen adót, hanem pont az, hogy arányosan mindenki fizessen.

Én úgy látom, pont az egy kulcsos rendszer az arányos rendszer és az igazságos is.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbkonyok.blog.hu/api/trackback/id/tr225696976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása