A 2019-ben bemutatott 21 híd (21 bridges) című film egy izgalmas krimi, egy éjszaka pár óráján keresztül drogfutárokat üldöznek. Manapság ritkán készítenek ennyire jó filmet, bár sok újdonságot nem tartalmaz, nem lesz belőle filmtörténeti különlegesség. Innentől spoiler.

Ami miatt mégis írtam róla, az a manapság elharapódzó társadalmi tanítás, amit ebbe a filmbe különösen sikerült kiemelni. Nehezen hagyható szó nélkül, hogy mind a rendőrség, mind a rablók soraiban vannak feketék és fehérek is, de kizárólag a fehérek a korrupt zsaruk és az elvetemült bűnözök, a feketék pedig lelkiismeretes rablók, és a jó zsaruk akik megoldják az ügyet, leleplezik a korrupciót.

 

Ez sem hordoz túl sok újdonságot, ami miatt mégis érdemes írni róla az a film végi kis monológ, amiben a korrupt fehér zsaru megindokolja még miért vetemedtek drogkereskedelmre. Elmondja, hogy hiába kapnak állandó fizetést és nyugdíjat a várostól, egyszerűen nem tudnak megélni. És nem luxusról van szó, hanem a normális életről, ahogy elhangzik a film vége felé. Néhányan a házukat veszítették el, más az albérletét, a házasságuk tönkremegy, napi négy órát ingáznak mert nem tudnak megffizetni egy lakást abban a városban amiért naponta az életüket kockáztatják. Alkholizmus és 70%-os válás az eredmény, ezért néhányan úgy gondolják a drogból egészítik ki a fizetésüket. Ezt lehet támogatni vagy legalábbis megértéssel viszonyulni hozzá, és lehet elutasítani, de aki csak a rendőrök tettének megítéléséig jut az tévúton jár, mert azt a folyamatot kell megérteni ami ide vezetett. Ebben segít az, ha megvizsgáljuk azt a folyamatot az 1970-80-as évektől kezdve kibontakozott a világgazdaságban és amit általában globalizációval, szabadkereskedelemmel, liberalizációval szoktak leírni. Ez vezetett oda, hogy az erősek egyre gazdagabbak, a középrétegek és az alsó társadalmi osztályok pedig egyre szegényebbek lesznek. Ez pedig az 1970-es évktől egyrte erősebb liberalizáció következménye. Ennek a folyamatnak a megértéséhez kiváló a Háttérkép című műsor.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbkonyok.blog.hu/api/trackback/id/tr6916100228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2020.09.24. 15:48:44

izgalmas, feszített drogos, rablós krimi. Nem is értem, hogy miért nem lett nagyobb siker, mert simán megérdemelné.
Az eleje valami komolyabbat ígér, de aztán a konkrét eset lendülete elviszi a felvetett szálat.
A műfajban továbbra is Az utca királyai a legjobb.
jah, és #WakandaForever

Flankerr 2020.10.17. 14:08:09

Társadalmi tanítás, ebben? gigalol ember, gigalol :D

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2020.10.17. 19:47:40

@Flankerr: Gyengébbek kedvéért: társadalmi tanítás = érzékenyítés. Jelen esetben a kisebbségek iránti érzékenyítés. Ezt így hívják, ilyen címszóval rendeznek tanfolyamokat, továbbkézpéseket már nálunk is, akár bíróknak is, de az élet minden szegmensében. És tudom meglepő, de ehhez nincs szükség 200 oldalas szociológiai doktorik megírására. Pl filmekben, sorozatokban vagy iskolákban sokkal hatásosabb. Az USA-ban és Európa nyugati felén ez a viselkedésforma már elvárt, irott és iratlan szabályok által. Az Oscar-díjhoz előírtan kötelező bizonyos arányban kisebbségeket berakni a szereplők és stáb közé, bár ezekkel már korábban sem volt gond. Ebben a filmben kisség túllőtek a célon, mindhatni átestek a ló túloldalára az érzékenyítéssel. Ezért írtam a bejegyzést. Szóval, ember mielőtt "gigalol"-ozol, előbb tájékozodj a körülötted lévő világról.
süti beállítások módosítása