Kivonul az Uber Magyarországról

Kivonul. Nem betiltották, hanem egyszerűen fogja a kalapját és megy innen.Persze megy az őrjöngés szokás szerint, az ellenzék üti az asztalt, az origo és a 888 cikkeit egymás mellé téve, olyan mintha más bolygón élnénk, és aki csak egyik oldal érveit veszi figyelembe az elég elvontan kap képet a problémáról. 

De nézzük csak miről szól az Uber. Ez egy internetes szolgáltatás, ami az USA-ban működik és fuvarokat közvetít utazni vágyó utasok és autóval rendelkező MAGÁNSZEMÉLYEK között. És ez a lényeg. Az Uber  azért jött létre, hogy magánszemélyek utaztatási szolgáltatásait közvetítse, azaz eleve adóelkerülésre és szabályozatlan-ellenőrizetlen működésre hajazott. 

Sok országban persze ez kiverte és kiveri a biztosítékot, és próbálták ilyen-olyan eszközökkel szabályozni: lásd a 888 cikkét a térképpel.

De mi is a gond az Uber-el:
- a legfőbb gond, hogy nem adózik, hiszen magánszemélyeknek közvetíti ki a fuvart
- kivisz egy halom pénzt az adott országból, jelentős a közvetítői díj, minden fuvar esetén, ami szépen vándorol az USA-ba
- szabályozatlan biztonsági működés: az utazás balesetveszélyes dolog, mi van ha valami baj történik Uber-utazás közben a sofőr miatt? Nincs biztosítás persze, és a cehhet fizethetjük mi a közös kasszából, az Uber meg röhög a markába a sok elcsalt pénzen ücsörögve 
- személyi adatok: ne feledjük személyi adataink amiket most a diszpécserszolgálat szabályozottan kezel, szépen ki tudja kik által tárolva és kezelve az USA-ban kötnek ki.

A fenti problémákra reagálva a kormány hozott egy rendeletet amit persze az őrjöngők közül senki nem olvasott el (én igen), ami leírja a személyszállítási diszpécserszolgálat működési feltételeit, A kormány arról is döntött, hogy aki ennek nem felel meg, annak a honlapját maximum 365 napra feltartoztathatja az ország virtuális határainál (nem tiltja be, mert nem is képes rá a magyar kormány).

Ez a honlap-betiltás kizárólag azokat fenyegeti akik nem felelnek meg a diszpécserszolgálati előírásoknak. Ez sarkalatos kérdés, mert az Uber erre hivatkozva vonult ki Magyarországról. Feltenném a nagy kérdést: vajon az Uber-nek mennyiből tellett volna fenntartani egy saját ilyen szolgáltatást, vagy egy ilyen diszpécser-cégtől bérelni? A sok elcsalt adóból tellett volna, úgy sejtem. Úgy sem kellett volna sokat fizetniük, hiszen minden online megy az Uber-nél. Szóval erre hivatkozni elég kamunak tűnik nekem. Az meg, hogy levehetik a rendszámot az engedély nélkül fuvarozók kocsijáról, teljesen természetes, aki illegális gazdasági tevékenységet végez az számoljon a következményekkel. De ez mindenkire vonatkozik. Annak meg megvan a diszkrét bája, hogy az Uber Közép-európai vezetője Szaud-Arábiát teszi meg példaképnek az Uber-hez való hozzáállásnak. Kíváncsi vagyok az Uber ott hány női sofőrt foglalkoztat?

Tűnjék feltételezésnek, de inkább hajlok arra, hogy az adózás, és a fuvarozók engedély-kiváltása miatt vonul ki az Uber. Már nincs meg a haszon, így nem is érdemes itt működni.

Persze a sok komment-huszár egyből jön a sötét középkorral, meg a visszamaradottsággal stb, igaz könnyebb beleböfögni valamit egy origo-cikk alá mint gondolkodni. Azt azért ne felejtsük, hogy aki az Uber-t támogatja az adócsalást (bocsánat: adóoptimalizálást), a szabályozatlanságot, a munkabiztonság fellazulását támogatja és persze nagy rakat pénz kiáramlását sz országból. De ne legyünk igazságtalanok: az Uber alkalmazása kényelmes, el kellene tanulniuk a hazai taxisoknak is és készíttetniük közösen egy magyar változatot, itthoni viszonyokra.

Ez a helyzet helyben, de nézzük a távlati elemzést.

Aki kiműveli magát a globalizációval és nagyvállalati tőke működésével kapcsolatos olvasmányokkal az elmondhatja, hogy a 70-es évek óta a világ erősen rohan a pénzügyi egyenlőtlenségek felé, egyre nagyobb mértékben, a tőkepiaci pozícióikat kihasználva a tőkeerős vállalatok egyre nagyobb pénzt vonnak ki a szegényebb országokból, a sajátjaikban pedig kevesek kezén halmozzák fel a vagyonokat, erőteljesen visszaélnek a hatalmukkal (ne dőljünk be a a google "ne légy gonosz" szövegének). A sok őrjöngő most kb odáig lát, hogy 1000 forinttal olcsóbban tudna utazni, és kényelmesebb neten rendelni mint felemelni a telefont, de azt is látni kell, hogy az Uber és a hozzá hasonló cégek felgyorsítják ezt a folyamatot, és jelentős vagyonkivonást idéznek elő. Erre nem lehet az a válasz, hogy akkor más is fejlesszen, mert az USA a technológiai előnye és tőkeviszonyai miatt olyan pozícióban van, hogy lehetetlen versenyezni vele, kb mintha egy nyugdíjas állna ki a bokszmeccsre az aktuális világbajnokkal. A szabályozatlan szabadpiac csak az erőseknek jó, hosszútávon nekik sem. A kormány ezt helyesen ismerte fel, és próbálja a saját országát védeni. Most nagy reményekkel mondom: Hajrá Magyarország!

uber.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbkonyok.blog.hu/api/trackback/id/tr268885614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2016.07.13. 18:01:40

@Jokerpofa: Köszönöm a cikket, jó ezt is olvasni. A következőket tenném hozzá: azt, hogy a rengeteg adó és járulék közül egyet kiemeltek (a társagái adót) és azt hasonlították itt össze a többi céggel. Ez, hogy is mondjam finoman? Parasztvakítás. A társasági adót amúgy is sok mindennel manipulálják, és az, hogy más cég kevesebbet fizet az nem indok arra, hogy az Uber is csal vele. Magyarországon a társasági adó sávos: 10 és 19%. Tegyük már fel a nagy kérdést, az Uber miért fizet csak 1,3%-ot? Meg persze más cég 0,akármennyit? De az Uber-el nem csak a társasági adó a gond, hanem, hogy eleve magánszemélyek adócsaló bevételszerzésére épít. És ha ők nem mutatnak ki számlázott bevételt, akkor az Uber-nek is jóval kevesebb társasági adót kell fizetnie a valósnál. A kimaradt TB- és nyugdíjjárulékokról nem is beszélve.

Jokerpofa 2016.07.13. 18:16:16

@jobbkonyok: igazad van ugyanazt csinaljak, mint a taxi tarsasagok, igyekeznek minimalizalni az adot, mint ahogy egyebkent mindenki, de pl az un taxis tarsasagoknal se nagyon fizetnek jarulekokat, talan csak a diszpecserek utan, ugyanis a taxisok szinten vallalkozok ugye

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2016.07.13. 19:28:15

@Jokerpofa: És az Uber-nek itt a gondja szerintem. Ahogy a kormány elkezdte rákényszeríteni a rendes adózásra és bizonyos előírások betartására, főleg a sofőröket, onnantól kezdve már nem éri meg nekik. Sejtésem szerint ezért vonul ki, nem azért mert nem tudna bérelni egy diszpécserszolgáltatást valamelyik ilyen profilú cégtől. Egyébként, az USA-ban néhány liberális szabályozású városban, ahol az Uber átvette a hatalmat a személyszállítás terén, érdekes módon hirtelen elkezdtek drágulni. Ne legyen semmi kétely, hogy itt is ez lenne.

Jokerpofa 2016.07.13. 19:41:06

@jobbkonyok: de miert fizessen az uber diszpecserszolgaltatast, amikor nincs ra szukseguk?

Jokerpofa 2016.07.13. 19:42:33

@jobbkonyok: mint barmilyen iparagban, ahol csak 1 marad vagy ahol oligopolium alakul ki. en szemely szerint annak orulnek, ha egeszseges verseny lenne, mondjuk Mo-on jelenleg az ismeretlen fogalom

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2016.07.13. 19:44:53

@Jokerpofa: erre szokták mondani: okos enged. Ha a kormánynak ez kell, akkor feleljenek meg ennek is. Ez zsebpénz lenne nekik. Egyébként ha megnézed a vállalati törvényeket kb százas nagyságrendben találsz olyan előírásokat amiket tök feleslegesen vagy látszólag feleslegesen kényszerítenek rá a vállalatokra. Nem az Uber lenne az első és nem is az utolsó aki ilyenért fizet.

jobbkonyok · http://jobbkonyok.blog.hu 2016.07.13. 19:49:35

@Jokerpofa: Ahogy az USA rákényszeríti a világot a szabadpiaci versenyre, onnan kezdve nincs "egészséges verseny" ahogy írod. Az USA multi cégeinek sokszor egyenként több a vagyona mint Magyarországé, a többi kisebb országról nem is beszélve. Innentől kezdve nincs egészséges verseny. Ha a kormányok nem szabályoznák, az Uber szőröstül-bőröstül felfalná az összes nemzeti/városi taxisvállalatot, aztán mehetne az áremelés.
süti beállítások módosítása